Bezoek, bezoek! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bo Bosch - WaarBenJij.nu Bezoek, bezoek! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bo Bosch - WaarBenJij.nu

Bezoek, bezoek!

Blijf op de hoogte en volg Bo

11 December 2012 | Suriname, Paramaribo

Na een tijdje weer niets geschreven te hebben is het dan nu toch echt weer tijd voor een verslagje volgens mama! Ik heb dan ook best weer veel te vertellen aangezien ik afgelopen weken 2 keer bezoek heb gehad.

Eerst was opa aan de beurt. ’s Avonds heb ik hem met een huisgenootje (die kreeg ook bezoek) opgehaald op Zanderij. Toch wel een beetje vreemd om opeens weer iemand vertrouwds in deze omgeving te hebben. De volgende dag heb ik opa de stad een beetje laten zien, wat eigenlijk niet eens zo heel veel voorstelt. Daarna moest ik nog 2 dagen werken, en toen gingen we op trip naar Kabalebo. Hier keek ik al zo’n beetje een maand naar uit, dus had er erg veel zin in. Vooral dat we gingen vliegen vond ik erg gaaf. En dat was het ook zeker, omdat opa en ik samen niet zoveel wogen mochten wij mee met het kleine vliegtuigje. Opa zat naast de piloot en in totaal zaten we met 6. En waaaa dat was echt vet om een keer mee te maken. Vooral omdat ik vliegen toch al zo leuk vind en dan in zo’n klein vliegtuigje, was echt gaaf! Eenmaal daar aangekomen hebben opa en ik 3 dagen lang genoten. Er was een super luxe resort 1.15u vliegen van Paramaribo in the middle of nowhere. Eigenlijk kun je je dat niet voorstellen als je het zelf niet hebt gezien. De eerste dag hebben we een rondleiding gehad en een boswandeling, ‘savonds lekker gegeten en nog wat gekletst met de anderen gasten. De tweede dag gingen we de misty mountain beklimmen. Het zou geen zware tocht worden, maar je moest wel wat conditie hebben vertelde de gids. De andere gasten die meegingen vroegen me aan het begin van de tocht al zachtjes van: ‘ hoe oud is je opa eigenlijk?’ en ‘ Kan hij dat nog wel?’. Stiekem moest ik lachen in mezelf en zei ‘ Jullie zien zometeen wel wie de beste conditie heeft’. En ja hoor op het einde van de tocht, die toch wel redelijk zwaar was met veel klimmen en dalen liep opa voorop. Iedereen die mee was keek daarvan op, en ik was natuurlijk ook wel trots op opa! De tocht was trouwens wel super leuk, veel dieren gezien onderweg en het uitzicht op de top was ook erg mooi. Daarna was iedereen natuurlijk wel redelijk moe en hebben we nog een chille boottocht gedaan waarbij we niets hoefden te doen, alleen maar naar dieren te kijken. Dat was nog erg mooi. ‘sAvonds weer lekker gegeten en nagepraat over de leuke dag. De volgende dag hebben we nog gekayakt in de rivier. Dat was ook mooi en heel rustgevend. ’s Middags vlogen we helaas alweer terug naar de stad maar we hadden allebei nog wel langer daar willen blijven. In Paramaribo zijn we nog een dag dolfijnen gaan spotten en naar Fort Nieuw Amsterdam geweest, dolfijnen spotten heb ik al wel vaker gedaan, maar deze keer sprongen de dolfijnen echt hoog en kwamen ze super dicht bij de boot, heel leuk dus. De volgende dag ging opa alweer naar huis, dat was echt super snel gegaan. Een week is eigenlijk te kort, maar het is niet anders.

Toen opa weg was heb ik nog anderhalve week stage gehad en toen kwamen papa en mama alweer. Dit vond ik dan toch net iets spannender en toen ze aankwamen op Zanderij schoot ik dan ook even vol toen ik ze weer zag. Ook met hun ben ik de volgende dag op trip gegaan om dolfijnen te spotten en langs plantages te gaan. Ze vonden dit super leuk ondanks dat het die dag wel wat had geregend. De volgende dag moest ik werken maar toen hebben pap en mam zichzelf vermaakt. ’s Avonds wel lekker uiteten gegaan. De volgende dag gingen we voor 3 dagen op trip naar Jaw Jaw. De eerste dag vertrokken we om half 8 ‘sochtends en moesten 4uur in de bus zitten op weg naar Atjoni. Dit op zn Surinaams, duurde dus 5 uur en daarna moesten we nog driekwartier varen. De accommodatie op Jaw Jaw was niet heel spetterend en mama vond het natuurlijk weer stinken. Maar al met al hadden we ons ook niet ingesteld op die luxe dus het was oke. ‘smiddags hebben we een rondleiding gekregen door het dorp en dat was echt heel indrukwekkend om te zien hoe die mensen daar leven. Ook kregen we uitleg van een vrouw die daar woonde en vertelde dat haar man meerdere vrouwen had en dat dat hier heel normaal is. Als je zulke dingen hoort dan maakt dat echt veel indruk op je. De tweede dag hebben we een tocht gemaakt door de jungle, en zijn we teruggezwommen door de rivier. Ook dit was heel bijzonder om mee te maken. ’s Middags hebben we wat met de kinderen gespeeld uit het dorp, zij vinden die aandacht van de blanken heel interessant, en ook vooral mobiels en camera’s etc, waardoor ik na een tijdje achter mijn camera aan moest die een meisje had genomen en mee weg was gelopen. Die kindjes missen echt aandacht van hun moeder, dat merk je echt heel goed. Omdat moeders daar vaak 8 of 9 kinderen hebben, moeten ze hun aandacht verdelen. ’s Avonds nog een boswandeling gedaan wat best eng was omdat er weinig zaklampen meewaren. Daarna was er nog een kampvuur met muziek, wat dus een gezellige avond werd. De volgende dag hebben we nog wat door het dorp gelopen en rond 2uur gingen we weer naar huis. Het was echt een super ervaring om een keer mee te maken, gelukkig deelden papa en mama die mening. Helaas was het voor hun ook alweer bijna tijd om naar huis te gaan. De laatste 2 dagen hebben we nog doorgebracht in Paramaribo en hebben we rustig aan gedaan. Ik vond het super leuk om papa en mama te laten zien wat ik hier doe, waar ik woon, waar ik werk en hoe het land eruitziet.

Voor nu begint ook voor mij het aftellen want ik heb nog maar 6weekjes te gaan en dan moet ik alweer naar huis. Ik moet nog even niet denken aan de kou in Nederland, de stress en school dus daarom ga ik hier nog even flink genieten!

xxxxxxx

• 11 December 2012 - 23:57

Marjolein Tegel:

Wauw je maakt wel veel mee! Écht super leuk om te lezen, en geniet er nog even van! X Marjolein

• 12 December 2012 - 00:54

Linda:

Klinkt echt gaaf mop! Maar ga zeker nog maar goed en flink genieren
    Want voor je het weet zijn die 6 weken zo om..
    En zit je net als ik weer in het koude nederland
    Ben nu al bijna 2 weken thuis en het bevalt me nog steeds niet
    Wil wel ff zegge dat ik super blij ben dat ik jou ontmoet heb..
    Je bent echt me maatje en miss je nu dus echt :(
    My lobi you dushi xx

• 12 December 2012 - 10:28

Jori :

Wat leuk om eindelijk weer iets van je te lezen. Hier is het idd lekker koud en we hebben al sneeuw gehad wat ik altijd wel weer heel mooi vindt, die dag heb ik ook maar meteen de kerstboom gezet, is erg gezellig vooral met de sneeuw buiten. Hier is het weer stil nu Sem en Lois weg zijn, was erg gezellig die drukte. Elvis snapt er nog steeds niks van dat er niemand meer naar beneden komt en ligt maar te wachten en te piepen bij de gangdeur.Bo maak er nog een leuke tijd van, ik wacht weer op je volgende leuke verhaal.
    Liefs en dikke knuf van ons

• 12 December 2012 - 11:28

Vivianne:

Wauw super Bo.
    Geniet nog van alles wat je meemaakt!
    (terwijl wij ondertussen de dagen hard aan het aftellen zijn)

Dikkekus

• 12 December 2012 - 12:08

Mam:

Hey schatje, wat heb je toch weer een mooi verslag geschreven, ik ben trots op je. Nu lees ik het allemaal weer anders omdat ik er nu een beeld bij heb.Ja de terugreis komt steeds dichterbij, geniet nog maar even lekker. Hier kunnen Sem en Lois ook bijna niet meer wachten tot je er weer bent. Tot gauw,
    xxx mama

• 12 December 2012 - 12:31

Sem:

Hee bootje,

Leuk om te lezen wat je allemaal hebt gedaan met opa mama en papa
    Mama heeft natuurlijk wel allemaal vertelt, maar ik dacht zal allemaal nog wel meevallen daar in de jungle, niet dus.. ondertussen zat en zit ik hier te balen dat ik niet mee kon!! Had wel is weten hoe het in het echt is, en ik mis je toch stiekem heel erg! Jij wil nog lang niet naar huis maar ik ben aan het aftellen
    Ga er nog maar lekker van genieten, want hier on nederand is het koud! En geniet nog maar lekker van al die rust want dat kennen ze hier niet.
    Have fun!!

Xxxxx sem

• 04 Januari 2013 - 17:11

Rinus En Lia:

Hoi Bo,

Allereerst de beste wensen voor 2013.
    Wij hebben het jaar goed ingezet bij jullie thuis.
    Het was heel gezellig volgend jaar ben je er ook bij.
    Het is druk geweest met alles voor en tijdens de feestdagen.

Vandaag dacht ik ik ga eens kijken wat Bo te vertellen heeft.
    Nou jij hebt het ook druk gehad met al dat bezoek.
    Hebben nu al zin om te gaan, geweldig land om te bezoeken.
    Wij gaan een keer praten over alles .

Vandaag gaan wij met z'n allen na de bruiloft.
    De ouders van Edwin en Ingrid zijn 50 jaar getrouwd.
    Geniet nog maar even lekker van alles.
    En zeker van de warmte want hier is het pet.

Het regend hier en de temperatuur is ver boven normaal.
    Hartelijke groetjes van RInus en Lia

• 13 Januari 2013 - 19:03

Lenie Hol:

Hoi Bo,
    Gisteravond op de pronkzitting sprak ik jullie mam en ze vertelde dat ik je verslagen kon lezen over je reis. Echt erg leuk om die verhalen van je te lezen en die foto's zijn echt prachtig.( Lijkt bijna op Boven-Leeuwen) maar niet heus. Het zit er al weer bijna op , en dan kun je hier misschien wel schaatsen. Het is zo koud !! Wij wensen je nog fijne dagen toe en een hele goede terug reis. Groetjes Lenie Hol en de rest van de Familie

• 10 September 2013 - 05:24

Ben:

hee Bo, wanneer kom je terug voor je neger in Suriname, al plannen gemaakt.

Die andere negertjes wachten op jullie je vriendin laura, die komt zeker terug was hot voor haar met al die negertjes in NL willen jullie nietgezien worden en in Su.............