jane in de jungle - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bo Bosch - WaarBenJij.nu jane in de jungle - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bo Bosch - WaarBenJij.nu

jane in de jungle

Blijf op de hoogte en volg Bo

10 Oktober 2012 | Suriname, Paramaribo

Hallo lieve bakra’s,

Weer een reisverslagje, omdat het moet van mama, haha grapje hoor;). Dit weekend ben ik op 4-daagse trip geweest naar de Raleighvallen. Dit zou een van de mooiste trips van Suriname moeten zijn. Ik was dus heel benieuwd wat me te wachten stond. Na deze trip kan ik weer heel wat dingen van mezelf zeggen:
· Na 8uur lopen door de jungle met takken, kuilen, bomen en veel klimmen heb ik nog steeds geen last van me knie, denk dus dat ik maar hier blijf wonen!!
· Dat het mogelijk is dat je na 3 liter water drinken nog steeds de hele dag niet hoef te plassen. (zweeeeeeten dus)
· Ik toch niet zoveel luxe nodig heb als dat ik denk. Want ook wassen in de rivier, plassen in de jungle en slapen in de hangmat is eigenlijk best leuk.
· Ik eigenlijk best een goede fotograaf ben met mijn nieuwe, schijnbaar heeeel goede camera (bedankt pappie en mammie).
· Ik verlieeeeeefd ben op apen en ik er echt de heele dag naar kan kijken, maar verder nog steeds panisch ben voor alle andere beesten hier in Suriname.
· Ik eigenlijk best goed 4 dagen zonder telefoon kan.
· Muggen godzijdank mijn bloed niet lekker vinden, en ik dus niet gestoken word zonder dat ik mijzelf insmeer met deet.
· Wij het in Nederland toch wel heeeel goed hebben en ik nooit meer ga zeuren dat mijn bed niet fijn ligt, of dat de douchestraal niet fijn is.

Vrijdag vertrokken we ’s avonds met de bus met 15 stagiaires naar Witagron (een marrondorpje). 5 uur zijn we onderweg geweest met een busje, wat erg krap was, maar wel heel gezellig. We waren met een erg gezellige groep. Daar zouden we back to basic gaan slapen voor een nachtje. Nou en back to basic was het zeker. Geen wc, geen douche en slapen in een hangmat. Maar dat ging eigenlijk helemaal prima. Het ophangen is wel voor me gedaan, want mezelf vertrouwen met goede knopen doe ik niet. ‘savonds nog gezellig bij elkaar gezeten en gedronken, daarna gaan slapen in de hangmat. En dat ging helemaal prima gelukkig. De volgende dag vertrokken we met een bootje richting Fungu-eiland waar we de andere 2 dagen zouden slapen. Verrassend genoeg kwam de boot te laat, maar toen de boot aankwam, begon ik mijzelf al af te vragen hoe daar in hemelsnaam 19 mensen met ieder 2 tassen bagage en al het eten en drinken voor de komende dagen in zou gaan passen. Uiteindelijk na een half uurtje inpakken vaarden we weg, maar na 10 minuten stopten we al omdat de bootsman even de boot moest ‘’repareren’’. Wat niet meer was dan even een rondje om de boot en een emmer halen om het water eruit te scheppen. Na 3.5uur varen en een pijne kont kwamen we aan op Fungu eiland. Dit resort was echt mooi! Onze hangmatten hingen ergens waar je een prachtig uitzicht had over de natuur. Boven ons vlogen alleen wel allemaal vleermuizen, dat was iets minder dus, maar gelukkig hebben we onze mooie hangmat klamboe nog. ‘ savonds lekker bami met kip gegeten, en bijna de hele avond het spel weerwolven gespeeld met z’n allen, was echt super leuk! Rond 12uur naar bed gegaan want de volgende dag zou de tocht zijn en die zou erg zwaar worden.

‘smorgens weer erg vroeg opgestaan want om 8uur vertrokken we richting de jungle. 3 liter water in je rugzak en genoeg eten voor de hele dag. Na 3uur lopen en klimmen door de jungle kwamen we aan bij de voet van de Voltzberg. Daar kon je kiezen om de berg van 240 meter klimmen wilde doen of niet. Ik twijfelde even omdat dat helemaal killing is voor me knie dacht ik maar heb mijn brace omgedaan en zijn met de hele groep meegegaan. Toen had ik het toch wel even zwaar, dat was zoo steil en in de volle zon, maar we hebben het allemaal gehaald. En het was het uiteindelijk waard want het uitzicht was echt zoooo mooi, dat is onbeschrijfelijk. Veel foto’s gemaakt en na een uurtje weer terug gegaan naar beneden. Op de terugweg nog even gezwommen bij een waterval. Daar zwommen allemaal visjes die aan je lichaam bijten, en dat deed pijn!! Het is goed voor je want ze doden je huidcellen maar ik vond het niet leuk en ben dan ook niet heel lang in het water gebleven. ‘savonds met zn allen aan de borgoe, en iedereen was natuurlijk snel dronken doordat iedereen moe was, maar een hele gezellige avond gehad.

Gelukkig werd ik de volgende ochtend zonder kater wakker want de terugreis kwam eraan en moest er niet aan denken om 5uur lang in een hobbelige bus te zitten terwijl ik misselijk was. Eerst hebben we nog de moedervallen bezocht. Dit was ook weer een uurtje lopen door de jungle maar daarna zag je wel erg mooie watervallen. Onderweg nog een brulaap gezien. Daarnaast heb ik nog veel andere dieren gezien de afgelopen dagen, veel verschillende soorten vogels. En op het eiland waar we sliepen waren echt super veel doodskopaapjes. Dit was echt zooo leeuk, ze aten bananen uit je hand. Ze zijn echt heeeel schattig. Daarna klaar voor de terug reis, die weer 5 uur zou duren. Ik had me goed ingesmeerd zodat ik bruin kon worden op de boot, maar dat gaat zo hard dat ik op een gegeven moment net zoals de rest van de boot maar even een handdoek om mijn rug heb geslagen omdat ik echt niet wilde verbranden. De terugreis met de boot viel me gelukkig mee maar een harde kont heb ik nog steeds. Dit was een trip om nooit te vergeten want het was echt bijzonder.

Deze week heb ik een kort weekje met stage want morgen is het officiele feestdag in Suriname en ben ik dus lekker vrij. Verder heb ik 2 leuke vooruitzichten want papa en mama komen eind november langs en begin november komt opa nog op bezoek! heel leuk dus! Oohja en voor de mensen die nog mijn adres wilde:
mozartstraat 89
Maretraite 3 Paramaribo

Tot snel weer!
xxxxxxxxxxxxxxx

  • 10 Oktober 2012 - 10:31

    Betty:

    Hoi Bo,

    Zo te lezen gaat het goed met je, leuke verhalen en mooie foto's.
    Hier vallen de blaadjes van de bomen en is de winterjas geen overbodige luxe.
    Geniet er maar van en nog veel succes met je stage.
    Groetjes Betty.

  • 10 Oktober 2012 - 12:47

    Babs:

    Klinkt echt vet Boowie!! Nooit gedacht dat je apen leuk zou vinden aangezien je honden al eng vindt hahaha!! Leuk dat je ouders komen!! xxxx

  • 10 Oktober 2012 - 16:04

    Mama:

    Hey Schatje,

    Je kunt wel een boek gaan schrijven, zo leuk is het om het allemaal te lezen.
    Jane in the Jungle is een hele leuke titel !!!! haha
    Ik ben benieuwd waar ik allemaal schrik van heb daar?
    Over 6 weken komen we al, ik zie er echt naar uit.

    xx mama

  • 10 Oktober 2012 - 17:45

    Vivianne:

    Wauw Bo, echt zo leuk om je verhalen te lezen!
    en wat maak je gave dingen mee.
    Alvast heel veel plezier met je ouders en opa!
    Hopelijk spreek ik je snel weer.
    Geniet skatje!
    Dikkekus

  • 10 Oktober 2012 - 18:56

    Edith Smidt:

    Hallo Bo als ik dit gelezen heb ,zie ik dat je heel goed
    naar je zin hebt daar,de foto'"s ziijn ook zo mooi .
    Super leuk dat paula en richard naar je toe komen,nou meissie
    nog heel plezier daar en geniet er maar lekker van,zie uit naar je
    berichtje groetjes edith

  • 10 Oktober 2012 - 22:32

    Edwin En Wendy:

    Hoi Bo,

    Wat is het toch leuk om je verhalen te lezen. Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt en wat leuk dat opa en papa en mama je op komen zoeken. Je móet ook echt blijven schrijven hoor, dan blijven wij hier ook een beetje op de hoogte.

    her'ipi koloku....mo syi.

    groetjes Edwin Wendy Britt en Maud x


  • 12 Oktober 2012 - 19:04

    Karen:

    Ha Botje!

    Ik word door Ilse al aardig op de hoogte gehouden van jouw Surinameavontuurtje, maar na het lezen van deze verhalen klinkt het nog mooier. Volgens mij is het best gezellig daar of niet? Kei leuk wat je daar allemaal doet, ziet en meemaakt. Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt daar :)

    Veel plezier en geniet ervan, de tijd vliegt vast voorbij!

    Liefs, Karen

  • 16 Oktober 2012 - 10:19

    Annette Van Veenendaal:

    Hoi Bo, wat een spannende verhalen em wat leuk om te lezen. Ik had van mama je site gekregen om zo ook wat te kunnen lezen.
    Wat een avontuur heb je beleefd, wel leuk dat je het verschil nu al ziet met alle luxe in nederland.
    Geniet nog maar volop van je tijd daar en ook als papa en mama komen.

    Lieve groetjes van ons allemaal ook van Lisa.

    Liefs Annette

  • 22 Oktober 2012 - 21:58

    Ben(nie) En Miranda:

    Hey Bo!!!
    Ik ben gewoon jaloers op je weet je dat ??
    Wauw..............het is helemaal geweldig wat je nu meemaakt en wat een leuke tijd je hebt........gek is dat he ? Want jij bent nu al 2 maanden daar en ik kan me voorstellen dat veel dingen al een beetje 'gewoon' worden.............maar echt.........het is HEEL bijzonder wat jij mee mag maken !!
    Geniet er met volle teugen van !! Ben benieuwd naar je volgende verhaal,
    groetjes Ben, Miranda en kids xx

  • 29 Oktober 2012 - 22:34

    Dion En Rianne:

    Hey Bo,
    Wat een supertijd maak jij mee zeg! Wat een feest die stage van jou. Het lijkt me spannend zo ver weg maar erg leuk met zoveel jeugd bij elkaar. Blij dat ik je eindelijk ben gaan volgen......veel groetjes en geniet er nog maar lekker van! Dion, Rianne, Eva en Cas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bo

Actief sinds 26 Juni 2012
Verslag gelezen: 1605
Totaal aantal bezoekers 16680

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2012 - 22 Januari 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: